Busy Wrocław - Garść przydatnych informacji
Oferta, zasady bezpieczeństwa, wymogi prawneWynajem samochodów osobowych z kierowcą
Chcemy przybliżyć Państwu segment rynku transportowego, w zakresie którego działamy. Oferujemy wynajem samochodów osobowych z kierowcą do przewozu małych grup do 16 osób. Nasza oferta dotyczy przede wszystkim przewozów okazjonalnych.
W ostatnim czasie, wraz z dynamicznym rozwojem naszego miasta i całego regionu, zapotrzebowanie na ten rodzaj usług wzrasta bardzo szybko.
Usługi, o których wspominamy, realizowane są na wrocławskim i dolnośląskim rynku przede wszystkim przez niewielkie firmy. Duże przedsiębiorstwa transportowe również oferują tego typu usługi, jednak w niewielkim zakresie, gdyż głównie zajmują się przewozami autokarowymi dużych grup.
Większość przewoźników obsługujących niewielkie grupy ma w swojej ofercie przede wszystkim minibusy marki Volkswagen Caravelle, Volkswagen Transporter, Mercedes Vito i Mercedes Viano do przewozu 6-8 osób. Do przewozu większych grup używają 16-18-osobowych aut marki Mercedes Sprinter i Volkswagen LT.
Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej zlecane usługi przewozu małych grup, to:
- transfery z lotnisk i na lotniska,
- obsługa wyjazdów biznesowych,
- obsługa imprez okolicznościowych,
- wycieczki dla grup turystycznych po mieście i regionie dolnośląskim,
- wyjazdy i przewozy zagraniczne na terenie całej Europy.
Ze względu na dużą obecnie popularność i dostępność transportu lotniczego, ważnym elementem rynku “małego transportu” jest zapewnienie sprawnego przejazdu osobom, dla których miejscem docelowym podróży jest Wrocław lub nasz region, a dogodniejszym miejscem lądowania z różnych względów są dla nich inne lotniska, takie jak: Katowice, Poznań, Kraków, Warszawa, Praga, Berlin.
Wielu ludzi zauważyło i zrozumiało, że wynajęcie lokalnego przewoźnika, który jest w pełni do ich dyspozycji i który zna aktualną (jakże niestabilną) sytuację na drogach miasta i regionu, jest bardzo korzystne z wielu względów, takich jak:
- oszczędność czasu,
- ograniczenie wiele stresów podczas prowadzenia auta po zatłoczonych drogach,
- brak konieczności poszukiwania miejsca parkingowego, szczególnie w zatłoczonych centrach,
- komfort podróży
Ważne jest, że z tej opcji transportu mogą skorzystać zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Jest to bardzo dogodne rozwiązanie dla pojedynczych osób, które niepewnie czują się w wielkomiejskim ruchu jako kierowcy oraz dla niewielkich grup biznesowych i innych, które goszczą w naszym pięknym mieście.
Bezpieczeństwo i komfort
Na początek kilka słów o bezpieczeństwie naszych pasażerów, które jest dla nas bezwzględnym priorytetem. Jak wiadomo, zależy ono od wielu czynników, jednak naszym zdaniem najistotniejszym z nich jest profesjonalizm i doświadczenie kierowców. Nasza firma bazuje na tym samym, sprawdzonym zespole kierowców, którzy mają długoletnie doświadczenie zawodowe i nigdy nie byli sprawcami żadnego wypadku drogowego. Zawsze gwarantujemy, że przed każdym wyjazdem kierowcy mają wystarczającą ilość czasu na wypoczynek i przygotowanie się do drogi.
Kolejnym ważnym elementem, który wpływa na bezpieczeństwo podróżujących, jest stan techniczny samochodów. W tym aspekcie najbardziej istotne jest zapewnienie właściwego stanu ogumienia, układu hamulcowego, układu kierowniczego oraz układu zawieszenia. Pojazdy, z których korzystamy, czyli Volkswagen Caravelle i Multivan, mają wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych i systemów gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa. Należą do nich m.in.: systemy poduszek i kurtyn powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa, system ABS, system elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESP), system elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBV), reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów i inne.
Wiele z tych czynników wpływa oczywiście również na komfort jazdy, ale używane przez nas VW Caravelle w wersji Comfort Line oraz Multivan są ponadto wyposażone w szereg udogodnień, które gwarantują, że podróż z nami pozwoli pasażerom dotrzeć do celu w przyjemnej i relaksującej atmosferze. Najważniejsze ze wspomnianych udogodnień to duże i wygodne fotele, 3-strefowa elektroniczna klimatyzacja Climatronic, a także nowoczesny system audio-DVD, który podczas podróży pozwala słuchać muzyki i oglądać filmy.
Przewóz dzieci
Pamiętając o bezpieczeństwie, szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci, zwłaszcza że one same najczęściej nie upomną się o to, by zapewnić im bezpieczne warunki podróży.
Przepis o treści: “W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do lat 12, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym” nie budzi kontrowersji. Foteliki dla dzieci spełniają w aucie kilka ról. Podczas jazdy umiejscawiają dziecko, nie pozwalając mu przemieszczać się po wnętrzu samochodu. Zabezpieczają je przed skutkami gwałtownych hamowań czy zmian kierunku jazdy. W razie wypadku czy kolizji foteliki pełnią dla dziecka funkcję ochronną, dając szanse na zmniejszenie skutków zderzenia, opóźniają ruch dziecka, rozkładają działające podczas wypadku siły na większy obszar i ukierunkowują je na silniejsze części ciała (klatkę piersiową i miednicę).
Mówiąc o przewożeniu dzieci w samochodach należy przypomnieć kolejny bardzo istotny zapis prawa o ruchu drogowym: “Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego”. Artykuł ten dotyczy wszystkich samochodów osobowych oraz autobusów i samochodów ciężarowych, nawet wtedy, gdy nie są one wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Jeśli kierowca nie ma jak zamocować fotelika w pojeździe, to nie może przewozić dziecka na przednim siedzeniu. “Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera” – to zapis chroniący dzieci przed negatywnym działaniem poduszki powietrznej.
W foteliku, w pasach, na tylnym siedzeniu?
Wymagania kodeksów drogowych krajów europejskich w sprawie przewozu dzieci:
Belgia – do 3 lat w foteliku, do 12 lat w pasach dla dzieci
Bułgaria – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Chorwacja – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Czechy – do 12 lat i 150 cm wzrostu na tylnym siedzeniu
Dania – do 3 lat w foteliku, do 12 lat w pasach dla dzieci
Estonia – do 10 lat na tylnym siedzeniu
Finlandia – fotelik lub pasy dostosowane do wzrostu
Francja – do 10 lat w foteliku lub na tylnym siedzeniu
Grecja – do 10 lat na tylnym siedzeniu
Hiszpania – do 12 lat w foteliku lub na tylnym siedzeniu
Holandia – do 3 lat w foteliku, do 12 lat i 150 cm na tylnym siedzeniu
Litwa – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Niemcy – do 12 lat i 150 cm wzrostu tylko z tyłu, w pasach dla dzieci
Norwegia – 1,6 do 4 lat w foteliku, starsze w pasach dla dzieci
Portugalia – do 3 lat w foteliku, do 12 lat na tylnym siedzeniu
Rumunia – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Słowacja – do 12 lat i 150 cm wzrostu na tylnym siedzeniu
Słowenia – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Szwajcaria – do 7 lat na tylnym siedzeniu
Szwecja – do 7 lat w foteliku
Turcja – do 12 lat na tylnym siedzeniu
Węgry – do 150 cm w foteliku
Wielka Brytania – do 3 lat w foteliku, do 12 lat w pasach dla dzieci
Włochy – do 12 lat i do 150 cm na tylnym siedzeniu
Dwa małe czy jeden większy
W naszej działalności transportowej często spotykamy się z potrzebą przewiezienia grup liczących około 9-11 pasażerów. Zwykle organizatorzy takich wyjazdów nie wiedzą, że na rynku transportu osobowego występują samochody do przewozu 8 osób plus kierowca, a następny rozmiar to 17-18-osobowe autobusy.
Sytuacja taka to wynik klasyfikacji pojazdów przez polskie prawo. Samochody do przewozu 8 osób plus kierowca to w naszym prawie jeszcze samochody osobowe. Wszystkie powyżej 8 pasażerów to autobusy, ze wszelkimi tego konsekwencjami, ograniczeniami, dodatkowymi opłatami i wymaganiami, które muszą spełnić, tak jak wielkie rejsowe autokary.
Z tych czysto ekonomicznych powodów najmniejsze spotykane na rynku autobusy to te do przewozu 17-18 osób a i ich, z podanych wyżej przyczyn, nie ma na rynku wiele – norma to 32 i większe autokary.
Często też pomagamy organizatorom rozwiązywać dylemat, czy w przypadku małych grup do 16 osób wynająć jeden większy, czy może dwa mniejsze 8-osobowe pojazdy. My, bazując w naszej firmie głównie na 8-osobowych minibusach preferujemy oczywiście swoje pojazdy przedstawiając wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania, a przede wszystkim takie jak:
- Podróż dwoma mniejszymi 8-osobowymi autami może być znacznie sprawniejsza ze względu na większe ograniczenia autobusów dotyczące prędkości i ich mniejszą manewrowość.
- Fotele w naszych samochodach są pełnowymiarowe; w małych autobusach ze względu na niewielką ilość miejsca wmontowane są stosunkowo wąskie siedzenia, czasem rozsuwane na bok, co jednak w niewielkim stopniu poprawia komfort podróżowania.
- W naszych samochodach klimatyzacja działa bardziej precyzyjnie, co jest bardzo ważne dla ogólnego klimatu podróżowania.
- Każdy z naszych 8-osobowych samochodów posiada bardzo dużą przestrzeń bagażową, dlatego każdy pasażer może zabrać ze sobą bagaż znacznych rozmiarów. Małe autobusy 17–18-osobowe nie posiadają bagażników ani luków bagażowych, a stosowane często bagażniki wieszane na tylnych drzwiach, tzw. plecaki, nie do końca rozwiązują problem dużych bagaży.
- Nasze samochody dojadą i zaparkują wszędzie tam, gdzie samochody osobowe, np. parkingi centrów handlowych, a opłaty za parkowanie są o wiele niższe.
- Dwa mniejsze samochody dają możliwość wariantowości przejazdu. Jeżeli istnieje potrzeba sprawniejszego zebrania pasażerów z różnych miejsc, podzielenia grupy ze względu na zainteresowania, hierarchie, poglądy na to, jak powinna wyglądać podróż, rodzaj poczucia humoru, a co najważniejsze sprawne rozwiezienie uczestników do domów po podróży.
- W bardzo wielu przypadkach, szczególnie przy dalszych wyjazdach, do prowadzenia autobusu wymaganych jest dwóch kierowców. Samochody osobowe mogą pokonać tę samą trasę, bez wymogu obecności drugiego kierowcy, co pozwala zminimalizować różnicę ceny między wynajęciem autobusu a wynajęciem dwóch 8-osobowych samochodów.
Przepisy prawne
Najważniejsze przepisy prawne dotyczące transportu osób samochodami przewożącymi do 9 osób łącznie z kierowcą (znanymi pod potocznymi nazwami: minibusy, mikrobusy, busy, vany, minivany).
Transport osób minibusami przewożącymi do 9 osób łącznie z kierowcą wymaga spełnienia podobnych warunków jak w przypadku firm posługujących się innymi środkami transportu.
Do świadczenia tego typu usług niezbędne jest posiadanie przede wszystkim certyfikatu kompetencji zawodowej i licencji na transport osób. Wszyscy kierowcy powinni mieć zaświadczenie o aktualnych badaniach lekarskich i psychologicznych oraz świadectwa ukończenia kursu upoważniającego do przewozu osób.
Ponadto, na terenie Niemiec przewozy okazjonalne osób, niestanowiące komunikacji liniowej jak również niebędące przewozami wahadłowymi, wykonywane pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą (tzw. „busy”) w komunikacji dwustronnej lub tranzytowej powinny być wykonywane na podstawie Książki INTERBUS bez zabierania i wysadzania pasażerów po drodze.
Wynika to z informacji uzyskanych w Federalnym Urzędzie ds. Transportu Towarowego Niemiec oraz zapisów porozumienia z 8 listopada 1991 r., między odpowiednimi ministrami RP i Republiki Federalnej Niemiec w sprawie międzynarodowych przewozów drogowych podróżnych i ładunków.
Zgodnie z zapisami ww. porozumienia, przewozy okazjonalne nie wymagają zezwoleń w następujących przypadkach:
- jazd, które wykonywane są pojazdem samochodowym z tą samą grupą podróżnych na całej trasie przewozu, następnie do miejsca początkowego (jazda okrężna przy zamkniętych drzwiach),
- jazd, podczas których pasażerowie są przewożeni do miejsca docelowego, natomiast jazda powrotna jest jazdą w stanie próżnym,
- wyjazdów w stanie próżnym w celu odebrania i przewiezienia do miejsca początkowego grupy podróżnych, która przez tego samego przewoźnika została wcześniej przewieziona na zasadach określonych pod pkt 2.
W przypadku wykonywania przewozów, które nie odpowiadają ww. postanowieniom, w każdym przypadku będą wymagane zezwolenia wydane przez Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego Niemiec.
Informacje dodatkowe
Terenem naszej działalności jest Wrocław, Dolny Śląsk, cała Polska i Europa. Oferujemy komfortowe, luksusowe 8 osobowe samochody z kierowcą: mikrobusy, busy, minibusy i vany. Naszą specjalnością jest transport osób, który obejmuje krajowe i zagraniczne przewozy osób, transfery na lotniska (np. Berlin, Praga, Warszawa, Katowice, Kraków), transfer lotnisko – hotel, firma, przewóz osób busami, mikrobusami, minibusami, wynajem aut, samochodów osobowych z kierowcą. Jeżeli busy we Wrocławiu to my!
Obsługujemy też agencje turystyczne i biura podróży, którym oferujemy przewozy osobowe, turystyczne – minibusy osobowe. Transport osobowy, przewóz osób, przewozy i wyjazdy okazjonalne to podstawa naszej działalności, ale dodatkowo wykonujemy specjalne usługi przewozowe. Wynajem luksusowych, komfortowych busów, mikrobusów i minibusów w naszej firmie oferujemy zarówno firmom, jak i osobom prywatnym. Klimatyzacja to standard, który zapewniają nasze nowoczesne auta. Nasze auta wynajmowane z kierowcą zapewniają maksimum bezpieczeństwa. W razie potrzeby przewozu większej ilości osób, polecimy firmy transportowe, przewozowe, posiadające autobusy i autokary, z którymi współpracujemy. Jako doświadczeni przewoźnicy podejmiemy się każdego zlecenia.
Busy, minibusy, mikrobusy, vany, minivany ...
Zdjęcie obok przedstawia jeden z naszych samochodów.
Wiele razy zastanawialiśmy się, jaka nazwa jest najlepsza dla naszej kategorii pojazdów.
W języku potocznym funkcjonuje bardzo wiele rozmaitych określeń na ten rodzaj samochodów. Różne nazwy na tę kategorię pojazdów, których używamy w naszej firmie, można spotkać w przepisach prawa, u dealerów, w katalogach itp. Najczęściej występujące nazwy to: busy, minibusy,mikrobusy, vany i minivany.
Sięgnęliśmy do kilku słowników i cytujemy za nimi definicje tych poszczególnych nazw.
Słownik Języka polskiego PWN
- bus – ostatni człon wyrazów złożonych oznaczających pojazdy do przewozu pasażerów
- minibus – brak definicji słownikowej
- mikrobus – mały autobus dla około dziesięciu osób
- van, wan – typ samochodu osobowego przeznaczonego do przewozu większej liczby osób; też: taki samochód
- minivan [wym. miniwan],
- miniwan – mały samochód typu van
Encyklopedia PWN
- bus – brak definicji słownikowej
- minibus – brak definicji słownikowej
- mikrobus – samochód (mały autobus) o zamkniętym nadwoziu z odchylanymi lub przesuwanymi drzwiami bocznymi, przeznaczony do przewozu 9-14 osób.
- van – pot. pojazd wielozadaniowy
- minivan – [ang.], zamknięte nadwozie niewielkiego samochodu osobowego, zazwyczaj jednobryłowe, a także samochód o takim nadwoziu; łączy cechy małego samochodu miejskiego i kombi; zwykle 4-6-miejscowy
Wikipedia
- bus – brak definicji
- minibus – synonim taksówka zbiorowa
- taksówka zbiorowa (ang. share taxi, także: bush taxi, w Turcji dolmuş) środek transportu drogowego w wielu częściach świata, zwłaszcza w krajach rozwijających się (choć nie tylko). Często z powodu braku komunikacji publicznej w danym rejonie – jest to jedyny sposób poruszania się na duże odległości dla osób niedysponujących własnym środkiem transportu.
Taksówkami zbiorowymi są zazwyczaj prywatne samochody osobowe lub minibusy. Ten środek transportu różni się od zwykłych taksówek faktem zabierania wielu pasażerów, z góry ustaloną destynacją (każdy kierowca zwykle wozi pasażerów tylko na jednej trasie) oraz zapewnianiem komunikacji na trasach międzymiastowych, a czasem także międzynarodowych. Od autobusów w transporcie publicznym taksówki zbiorowe różnią się natomiast brakiem ustalonego rozkładu jazdy – taksówki zbiorowe odjeżdżają, kiedy znajdzie się komplet pasażerów (czasem czeka się nawet cały dzień, jednak na często uczęszczanych trasach jest to wydajne rozwiązanie). - mikrobus – autobus niewielkich rozmiarów, stosowany często w mniejszych miejscowościach gdzie panuje mały ruch, lub w górskich miejscowościach z uwagi na to, iż „pełnowymiarowymi” autobusami ciężko jest wjechać pod wzniesienia, a poza tym mikrobusy są krótsze – więc i ciaśniejsze zakręty mogą pokonywać bez trudu. Zwykle posiada ok. 8-20 miejsc. Często przerabiane z furgonetek.
- van – typ nadwozia wielozadaniowego samochodu osobowego. Jest to nadwozie jednobryłowe. Samochody te mają sześć, siedem lub osiem siedzeń w trzech rzędach. Polska nazwa pochodzi od angielskiego słowa van, oznaczającego samochód dostawczy typu furgon, natomiast w Wielkiej Brytanii ten typ nadwozia określany jest jako MPV lub minivan (szczegółowe wyjaśnienia w angielskiej Wikipedii). Jako pierwsza samochód typu van wyprodukowała amerykańska korporacja samochodowa Dodge.
- minivan – typ nadwozia wielozadaniowego samochodu osobowego. Jest to zazwyczaj nadwozie jednobryłowe, chociaż Chevrolet Uplander jest dwubryłowy. Te samochody są produkowane w czterech klasach (rozmiarach). Większe prawie zawsze mają siedem lub osiem siedzeń w trzech rzędach. Mniejsze mają pięć, sześć siedzeń w dwóch, lub siedem w trzech rzędach.
Nazwa pochodzi od ang. słowa van, oznaczającego samochód dostawczy typu furgon. Ponieważ pierwsze auta tego typu, czyli Renault Espace i Chrysler Voyager, Ford Fusion wyglądały jak wersje mini osobowych samochodów dostawczych, dlatego nazwano je minivanami
Sami widzicie, że można się pogubić nawet w tych słownikowych definicjach. Tak naprawdę trudno powiedzieć, która nazwa jest najbardziej adekwatna dla naszych samochodów. W naszej firmie najczęściej używamy nazwy „minibusy„.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania. Jesteśmy do dyspozycji 24 godz. na dobę przez 7 dni w tygodniu.